MC

Planeringen för säsongen 2024 är i full gång! ANMÄL DIG NU!

A1 - lätt motorcykel

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.
Åldersgränsen för A1 är 16 år.

Obs! I dagsläget erbjuder vi inte utbildning på A1.

A2 - mellanstor motorcykel

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A - tung motorcykel

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.
Åldersgränsen för A är 24 år. Om du har haft behörighet A2 i minst två år kan du ta körkort för behörighet A från 20 års ålder.

Bli en tänkande mc-förare! Klicka här!

Våra motorcyklar:

Yamaha MT-07 2021 (A2, sänkt sitthöjd och standard)

Vi erbjuder i dagsläget inte utbildning på A1 (lätt mc)

Inskrivning

Ett komplett digitalt utbildningsmaterial för motorcykel. Du kan läsa, se filmer och arbeta med teorifrågor. Fungerar på din dator, surfplatta och mobiltelefon.

1700 kr

Körlektion MC 90 min

inkl skyddsutrustning

1500 kr

MC-paket 1

Inskrivning + 5 körlektioner (ord pris: 9200kr)

8850 kr

MC-paket 2

Inskrivning + 8 körlektioner (ord pris: 13700kr)

13250 kr

Hyra av mc vid prov

Inkl frakt av mc, uppvärmning

2000 kr

Riskettan

Obligatorisk teoretisk riskutbildning. 3 h + fikarast

1000 kr

Manöverbana 105 min

Här övar vi manöverprovet. 2-4-personer

1500 kr/pers

På alla paketpriser gäller förskottsbetalning för att erhålla rabatten.

All betalning sker i förskott eller i direkt anslutning till lektionen.

Guide till ditt mc-körkort

1. Körkortstillstånd
För att få övningsköra måste du ha ett körkortstillstånd. Detta ansöker du om på Transportstyrelsens hemsida. Du behöver också göra ett syntest, det gör du hos oss eller en optiker.
Vill du övningsköra privat så måste din handledare ansöka om ett handledartillstånd. Din handledare måste inneha samma körkortsbehörighet och ha haft sitt körkort för MC i minst 5 år för att få bli handledare.  Ansök om körkortstillstånd HÄR!

2.  Plugga teori
Även om du har andra körkortsbehörigheter sedan tidigare och är en rutinerad förare så behöver du uppdatera dina kunskaper.

3.  Riskutbildning del 1
Riskettan är en obligatorisk teoretisk riskutbildning. Kursen handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden. Kursen är ca 3 timmar och genomförs här på trafikskolan.  Boka HÄR!

4. Körning

Nu är det dags att köra i både trafik samt på manöverbanan. Vi anpassar din utbildning efter dina förutsättningar oavsett om du har erfarenhet på två hjul sedan tidigare eller inte. Har du möjlighet att övningsköra hemma parallellt så är det en bra kombination med kunskapen du får på trafikskolan.

5.  Riskutbildning del 2

En obligatorisk praktisk riskutbildning. Kursen handlar bl.a. om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Denna kurs ska göras i slutet av din utbildning.

Vi hjälper dig att hitta en Riskutbildare för denna kurs!

Båda riskutbildningarna måste vara genomförda och godkända innan du kan genomföra kunskaps- och körprov.

6.  Kunskapsprov

Första provet att genomföra är kunskapsprovet. Du får frågor om b.la. motorcykeln, trafikregler, miljö och personliga förutsättningar. Provet har 70 frågor och du måste minst få 52 rätt. Provtiden är 50 minuter. Kunskapsprovet genomförs på något av Trafikverkets kontor och du fotar dig till det nya körkortet samtidigt!

7.  Körprov
Nu är det nära! Körprovet startar på Moheds Flygfält i Söderhamn. Vi fraktar dit motorcykeln åt dig och du får möjlighet till att värma upp innan provet börjar. Din trafiklärare finns på plats under hela dagen! Körprovet börjar med en säkerhetskontroll följt av körning i låg- och högfartsbana samt bromsningar. Efter manöverprovet är det slutligen dags för körning i trafik i blandade miljöer.

8.  GRATTIS TILL DITT SPRILLANS NYA KÖRKORT!

Trafikverkets avgifter

Körkortstillstånd

0 kr

Kunskapsprov

325 kr

Körprov

1650 kr

Tillverkning av körkort

280 kr

Fotografering

80 kr

Kom i håg legitimation till riskutbildningarna och förarproven!