AM

Vill du köra moped? A-traktor? Moppebil?

Det första, riktiga körkortet! AM-kurserna är otroligt populära. Var ute i god tid för att säkra din plats! Vi har kurser löpande under våren fram till sen höst!

För att ta ett AM-körkort måste du vara minst 15 år och ha genomgått en särskild utbildning och godkänts vid ett kunskapsprov vid Trafikverket.

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment och det avslutande teoretiska provet sker på Trafikverket.

De områden som tas upp under utbildningen är fordonskännedom, trafikregler, trafikens förrädiska situationer och människans begränsade förmåga.

I utbildningen ingår också manöverträning och praktisk tillämpning i trafiken.

Kursen är minst 12 tim varav 4 timmar är praktisk.

Kunskapsprovet omfattar frågor om fordonet, regler, människan, risker och miljön. Du måste ha fyllt 15 år för att få göra provet.
​​​​​​​​​​​​​​
Körkortstillstånd krävs. Ansök här god tid innan kursstart!

Bokning av körlektioner görs i samband med kursstart. Måste du avboka en körlektion gör du det senast kl 15:00 dagen före. Avbokar du försent eller uteblir debiteras du 500 kr.

5400 kr

Trafikverkets avgifter

Körkortstillstånd

Kunskapsprov

Tillverkning av körkort

280 kr

Fotografering

80 kr

PROVAVGIFTERNA TILL TRAFIKVERKET BETLAS I FÖRSKOTT VIA DERAS HEMSIDA. SENAST 25 TIM FÖRE DITT BOKADE PROV.

FOTOGRAFERING SKER FÖRSTA GÅNGEN DU GÖR DITT KUNSKAPSPROV, VAR PÅ PLATS CA 30 MIN INNAN.

GLÖM INTE LEGITIMATION! Saknar du legitimation?  läs lite längre ned på sidan.

Är du förälder? Läs mer:

Om du som minderårig saknar godkänd legitimation:

• När det är dags för att göra kunskapsprovet

Du som vårdnadshavare kan legitimera ditt barn genom att fylla i en blankett. Denna finner du på trafikverkets hemsida, se nedan länk.
OBS! Gör det i god tid före teoriprovet.
​​​​​​​https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/fore-provet/

• När det är dags att hämta ut körkortet hos posten

Paket och postförskott kan hämtas av en förälder mot uppvisande av sin legitimation och personbevis som visar vem som är vårdnadshavare.
Rek kräver att båda föräldrarna (om båda är vårdnadshavare) skriver under och visar sina legitimationer samt personbevis. Båda behöver inte närvara, men den som hämtar måste ha med sig den andras legitimation och underskrift på avin.